Thursday, February 3, 2011

Politik Ke Nukilan Rasa?

Aku memang tak suka berpolitik sebab itu bukan kerjaya aku. Wikipedia kata politic "is a process by which groups of people make collective decisions." Ada pula yang buat cerita kononnya "anything that ticks" untuk orang berpolitik mendapatkan publisiti. Aku rasa Wikipedia betul sebab perkataan tu dari Greek purba tempat bermula tamadun politik yang aku ketahui. Mungkin waktu itu tamadun Babylon dan Indus dan China dan Mesir pun dah ada tapi perkataannya tidak popular. Kalau aku tulis orang berpendapat berbau politik, hidung dia orang sensitif kot. Mungkin orang tu dah biasa dengan benda busuk main kotor dalam berpolitik. Politik dalam kerja syarikat tu lain banyak dari politik yang Wikipedia kata. Orang tu bukan berpolitik, hanya watak dia jahat macam dalam drama Shakespeare. Aku pun tulis tak kacau orang dan melibatkan sebarang proses dalam membuat sebarang keputusan kolektif. Tak salah kita nukilkan rasa dan pemikiran tanpa haluan ajenda tertentu untuk mempengaruhi keadaan. Macam tulis diari kehidupan. Dah lama tak menulis, penulisan pun dah berkarat. Aku nak cuba buat nukilan rasa sekerap yang boleh. Karut atau tidak, aku yang merasa. Beberapa tahun akan datang aku nak tinjau balik apa yang aku tulis, aku rasa yang sama atau tidak.

No comments: