Friday, June 13, 2008

Penyakit Politikus

Beberapa bulan lepas aku terjumpa satu artikel di internet yang agak menarik perhatian mengenai tajuk di atas. [Aku telah ‘copy & paste’ text tersebut tapi malangnya dalam salinan aku sekarang tak ada pulak rujukan asal pemiliknya.] Aku harap pemiliknya yang kreatif itu tak ada bantahan untuk aku post di blog ini. Text tersebut ditulis dalam bahasa Inggeris dan aku dah ubahsuai sikit kat sini. Pemimpin-pemimpin kita mesti sihat dan bebas dari penyakit-penyakit tersebut.

Overeating > Tak kenyang-kenyang ke ‘makan’? Hak rakyat macamana ‘kasim baba’?

Heart Failure > Tidak setulus hati (heart-felt) memajukan rakyat. Jantung berdebar kerana salah.

Diabetes > Manisnya mulut. Suka ‘gula-gula’ orang. Insulin ada kosnya kan?

Stroke > Suka bila orang ‘stroked’ ego dia. Buat dia khayal, terlalu yakin dan angkuh.

Overworked > Sibuk buat ‘deal’ rahsia. Kerja kena lebih kuat lagi. Nanti orang perasan, nampak bodoh.

Alzheimer > Asyik lupa tanggungjawab pada rakyat. Ke buat-buat lupa?

Obsessive-Compulsive Neurosis > Obsessed with ‘cleaning’. Risau bebenor.

Liver Problems > Fail to de-liver promises. Hati busuk/dengki takut pula tersingkir.

V.D. > Very Deaf. Said they were listening but did not hear. Urghhh. Wrong choice!

No comments: